یکی از مهم ترین وظایف مدیران منابع انسانی همان بحث کارگزینی یا جذب همکاران جدید و گزاردن هر فرد در جایگاه مناسبش با توجه به مهارت ها و قابلیت های افراد است. زیرا واحد نرم افزار مدیریت منابع انسانی قرار است کمک کند تا سازمان، در افق زمانی بلند مدت، با کمترین هزینه، حداکثر کارایی را از کارکنان برای حرکت در راستای اهداف استراتژیک سازمان، کسب نماید.
در کل نرم افزار کارگزینی یک نرم افزار کامپیوتری است که کارفرمایان شرکت ها و سازمان ها در اختیار دارند تا اطلاعات و عملکرد منابع انسانی خود را بهتر مدیریت و رصد کنند. از این رو تمامی سازمان های کوچک و بزرگ به نرم افزار کارگزینی و صدور احکام کارگزینی همچنین به آشنایی با شرایط کار کارگزینی نیاز دارند. سیستم کارگزینی به عنوان بخشی از سیستم جامع مدیریت منابع انسانی است که جهت مدیریت واحدهای سازمانی، پست ها و مشاغل سازمانی استفاده می شود و زیرساخت لازم جهت نصب سیستم های مجموعه نیروی انسانی و کنترل دسترسی های سلسله مراتبی به اطلاعات را به صورت یکپارچه و توزیع شده فراهم می آورد.
سیستم حسابداری فروش به کلیه عملیات حسابداری مرتبط با فروش کالا و برگشت فروش کالا اطلاق می گردد که در طی این عملیات حسابداری، اسناد فروش و برگشت از فروش مرتبط،دسته بندی و تبدیل به سند حسابداری می گردد. حسابداری فروش وظیفه کنترل اطلاعات فروش اعم از کالا و خدمات و تبدیل این اطلاعات به گزارش های قابل فهم به ذی نفعان درون سازمانی و برون سازمانی رابه عهده دارد.حسابداری فروش مهمترین واحد در واحدهای تابعه حسابداری است چون عملکرد صحیح این واحد کمک می کند تا گزارش سود و زیان دارای اطلاعات صحیح باشد و این یعنی اینکه عملکرد یک سال مالی به طرز صحیح نمایش داده می شود.چون عملکرد یک سال مالی مساوی گزارش سود و زیان شرکت می باشد و حسابداری فروش ۵۰درصد این گزارش را تکمیل می کند.
یکی از عملیات سیستم حسابداری فروش ،درخواست فروش می باشد و با استفاده از این رویه،واحد فروش درخواست فروش کالا و خدمت را به واحد تولید یا برنامه ریزی ارسال می نماید و سفارش تولید کالا بر اساس این درخواست صادر می گردد. درخواست فروش جزو اسناد مثبته ای که رویداد حسابداری باشد محسوب نمی گردد پس برای آن ثبت حسابداری صادر نمی گردد ولی به عنوان سند مثبته و مبنا جهت بایگانی ضروری است.
امروزه بسیاری از مراودات مالی با چک انجام می شود، از سوی دیگر عدم اطمینان در دریافت چک از مشتریان برای صاحبان کسب و کار همواره وجود دارد و عدم وجود کنترل کافی هنگام دریافت این اسناد می تواند هزینه های بالایی را در آینده برای شرکت ها به وجود آورد. از طرفی ردیابی اسناد وصول نشده و تسویه مرحله ای آن ها دغدغه ای مهم برای شرکت هاست تا بتوانند مانده قابل وصول را از مشتریان در هر لحظه پیگیری کنند و در صورت عدم وصول چک بتوانند با کنترل های مکانیزه از ادامه فعالیت فروش با این دسته از مشتریان جلوگیری کنند و در حالت های مختلف با شرایط ویژه ای از این مشتریان مجدد چک دریافت کرد.
راهکار نرم افزار وصول مطالبات در پی پاسخگویی به یکی از مشکلات بسیار رایجی است که اکثر سازمان ها با آن روبه رو هستند. این نرم افزار با هدف مدیریت تعهدات پرداخت های مشتری و به صورت کاملا یکپارچه با نرم افزار مایکروسافت سی آر ام تولید شده است. هنگامی که یک سفارش در سازمان به وجود می آید، پیرو این سفارش تعهدات پرداختی نیز برای مشتری به وجود خواهد آمد، مدیریت کارآمد و اثربخش این پرداخت ها آن چیزی است که سیستم مدیریت وصول مطالبات به دنبال آن است، به عبارت دیگر با استفاده از نرم افزار مدیریت وصول مطالبات خواهیم دانست به موجب چه چیزی، از چه کسی، چه مقدار، در چه مقاطعی و به چه روشی پرداختی انجام شده یا باید انجام شود.
از جمله مزایای دیگری که با به کارگیری نرم افزار وصول مطالبات به دست خواهد آمد عبارتند از: - امکان هدف گذاری برای تیم های خدمات یا سایر واحدها، تیم ها و اشخاص سازمان بر اساس میزان دریافت های ریالی؛ - پیش بینی و محاسبه نرخ ورودی های مالی سازمان از سمت مشتریان در بازه های زمانی مختلف و مقایسه آن با تعهدات؛ - برآورد و محاسبه مجموع دریافت های مالی از یک مشتری در یک بازه زمانی مشخص؛ - امکان مقایسه دریافت های تعهد شده با دریافت های واقعی؛ - امکان ثبت ضمانت نامه های مربوط به سفارشات.
به کمک نرم افزار وصول و مطالبات خواهیم توانست حالات بسیار متفاوت پرداخت های مشتری را که ممکن است بر اساس توافقات بسیار متنوعی باشد یا حتی خارج از تعهدات از پیش توافق شده صورت گیرد را نیز مدیریت نماییم. با استفاده از راهکار مدیریت وصول مطالبات سامانه های مدیریت هیچ یک از تعهدات پرداختی مشتری فراموش یا گم نخواهد شد.
نرم افزار اتوماسیون اداری که هر کارافرینی لازم است آنها را بشناسد تا دریابد نرم افزار های اتوماسیون اداری چه مزایا و چه امکاناتی دارد. سیستم اتوماسیون اداری راحتی کار را به مدیران و کارفرینان عرضه می کند. استفاده از انواع مختلف سیستم های اتوماسیون اداری در صنعت فناوری اطلاعات(IT) بسیار رواج دارد. مهم نیست که با شرکت های بزرگ یا کوچک سروکار دارید یا نه ، بلکه باید به نکات زیر توجه کنید و از خود بپرسید چگونه این کار ها را به راحتی میتوانید انجام دهید :
پرداخت لیست دستمزد ها ،سازماندهی ، چگونه کم کردن هزینه های وابسته و عملیاتی و آزاد کردن منابع به طور خودکار است. اینها همه از ویژگی یک اتوماسیون اداری خوب میباشد که هر نرم افزاری باید آن ویژگی ها را داشته باشد. بسیاری از کارکنان و کارآفرینان هرروزه نگران این مسائل هستند و دلیل آن بسیار مشخص است و ان این است که برای مدیران و کار افرینان وقت گذاشتن بر روی مسائل خسته کننده و روزانه که یک بزنامه نیز میتواند آنها را انجام دهد بسیار سخت و عذاب آور است و به همین دلیل است که انها به فکره سرمایه گذاری بر روی یک نرم افزار اتوماسیون اداری خوب هستند.
اگر شما مدیریت یک واحد مونتاژ و تولیدی پیچیده را به عهده داشته باشید، نرم افزار درخت ساخت محصول به شما کمک می کند واحد تولیدی خود را سازماندهی و بطور موثر مدیریت کنید. این نرم افزار، مواد اولیه و قطعات لازم برای تولید هر محصول خاص را مشخص می نماید. با ارائه دستورالعمل های لازم درباره اقلام لازم برای تولید هر محصول، این سیستم به شما اجازه می دهد سفارشات بیشتری را در زمان کمتری و با بکارگیری کار مستقیم و مواد کمتری تکمیل نمایید.
با استفاده از نرم افزار درخت ساخت محصول با حذف نیاز به جمع آوری دستی اطلاعات می توانید در زمان صرفه جویی نمایید. در واقع این سیستم اطلاعات لازم از واحدهای مختلف مهندسی، شماره لیست قطعات،صفحه های گسترده و سایر مدارک بطور اتوماتیک جمع آوری می نماید. نرم افزار درخت ساخت محصول هماهنگی بین واحدهای مختلف سازمان را افزایش داده و به پرسنل آنها اجازه می دهد به اطلاعات یکسان و در آن واحد دسترسی داشته باشند. بنابراین نیاز به لیست یا فکس نمودن اجزاء تولید بین واحدهای مختلف اساساً از بین می رود. یک ویژگی دیگر این نرم افزار این است که می توان دستورالعمل های قبلی در مورد ایجاد یک درخت محصول جدید را برحسب فرمهای فعلی اصلاح نمود و به این ترتیب باز هم در زمان صرفه جویی می گردد.
نرم افزار خرید و تدارکات جهت ثبت و ردیابی فرایند خرید سازمان به صورت خودکار بر اساس چارچوب آیین نامه معاملات خرید دولتی یا آیین نامه معاملات شرکت ها طراحی شده است. این نرم افزار قابلیت ثبت و مدیریت انواع درخواست خرید کالا و خدمت و همچنین اطلاعات خرید شامل استعلام، پیش فاکتور، تامین اعتبار، مناقصات و … را دارا می باشد.
در واقع سیستم خرید و تدارکات و خرید به شما کمک می کند تا در بهترین زمان ممکن خریدهای خود را انجام دهید، با بهینه ترین شکل ممکن سررسیدهای پرداختی خود را با توجه به نرخ های سود بازار تعیین نمایید و از این طریق هزینه تامین موارد اولیه و خریدهای خود را کاهش دهید و همواره با توجه به نیازهای کسب و کار خود خریدهای خود را سامان دهید. همچنین سیستم خربد و تدارکات این نرم افزار ERP شامل موارد زیر است:
امروزه صاحبان مشاغل کوچک و بزرگ برای مرتب سازی فعالیت های خود از نرم افزار حسابداری بهره مند می شوند زیرا که این نرم افزارها به آنها کمک می کند تا حساب های دریافتی و قابل پرداخت را ردیابی کنند و درک درستی از سودآوری خود داشته و برای فصل مالیات آماده باشند.
در دنیای نرم افزارهای حسابداری مالی، انواع مختلفی برای مشاغل کوچک و بزرگ مانند ادارات دولتی و مشاغل خصوصی با قابلیت ها و برچسب های مختلفی در دسترس است. اما به طور کلی، نوع صنعت و تعداد کارمندان دو عاملی است که می تواند به ادارات بزرگ و مشاغل رو به رشد کمک کند تا نرم افزار های حساب داری مناسب با شغل خود را انتخاب کنند.
نرم افزار حساب داری مالی ابزارهایی هستند که به شما کمک می کنند تا جریان های مالی شرکت خود را ثبت کرده و وضعیت صندوق شرکت را بررسی کنید. همچنین با استفاده از آنها می توانید معاملات خود با شرکت های دیگر را ارزیابی کرده و گزارشاتان را ارائه کنید. برنامه حسابداری به شما این فرصت را می دهد تا بر ارتباطات مشتری و فروشنده مدیریت داشته باشید، سفارش خریدرا ثبت وسطح سهام را پیگیری کنید. شاید مهم ترین دستاوردی که شما می توانید از یک سیستم حسابداری مالی داشته باشید، این است که به سازماندهی سوابق شما کمک می کند و شما را مجبور به ساختاری منظم می کند. که این روند، امور مالی شرکت شما را در سیستمی قرار می دهد که می تواند نتایج مالی را گزارش کرده و ساختار مالیاتی شرکت را به مسیری رو به رشد هدایت کند.
نرم افزار خزانه داری، باید وضعیت وجوه نقد و انواع اسناد دریافتنی و پرداختنی را کنترل کرده و سیکل دریافت و پرداخت را به طور کامل مکانیزه نماید . به گونه ای که مطلقاً جهت ثبت عملیات خزانه داری نیاز به صدور سند مالی مستقل نباشد و کلیه تراکنش¬های مالی مرتبط با عملیات خزانه داری به طور خودکار ایجاد شوند. کنترل گردش وجوه نقد، خزانه داری و ارزیابی موجودی نقدی و مدیریت منابع جاری و آینده موسسه از اهمیت ویژه ای به خصوص در شرکت¬های بازرگانی و تولیدی خصوصی برخوردار است. همچنین در نرم افزار خزانه داری باید بتوان تواماً از ریال و کلیه ارزهای تعریف شده در سیستم جهت عملیات دریافت و پرداخت استفاده نمود تا ابزاری جامع کنترل منابع نقدی و اسنادی سازمان را در دست داشته باشد.
نرم افزار خزانه داری عملیات دریافت و پرداخت خود را در قالب سند حسابداری برای نرم افزار حسابداری ارسال می نماید. تسویه فاکتورهای خرید و فروش را در نرم افزار بازرگانی انجام داده و مدیریت دریافت و پرداخت چک و اسناد تضمینی را در نرم افزار پیمان و قراردادها انجام می دهد. این به مفهوم مدیریت متمرکز دریافت و پرداخت اسناد بهادار ، وجوه نقد و ارز در نرم افزار خزانه داری خواهد بود.
سیستم مبایل انبار، مدیریت فرآیندهای ورود، خروج، انبارگردانی و شمارش کالا را با استفاده از تکنولوژی بارکد و RFID بر عهده دارد. این ماژول از طریق مکانیزه نمودن عملیات ثبت اسناد ورودی، اسناد خروجی و ثبت شمارش کالا با استفاده از تکنولوژی های ذکر شده، قدرت مانور سازمان را در مدیریت عملیات مربوطه افزایش می دهد. همچنین، با کاهش خطاهای احتمالی ثبت اطلاعات، نگهداری اطلاعات را تسریع کرده و کنترل دقیق تر عملیات را به صورت آنلاین و آفلاین فراهم می آورد.
شناسایی و ردیابی کالاها از طریق تکنولوژی بارکد یا RFID و استفاده از اطلاعات موجود در بارکد یا تگ RFID، در ثبت اتوماتیک اسناد انبار از جمله نیازهای مهم بسیاری از سازمان ها بوده و پاسخ به آن منجر به افزایش سرعت و دقت در انجام عملیات جاری انبار می شود. همچنین، راهکار مدیریت موجودی کالا دارای واسط کاربری متناسب با انواع ترمینال های دستی بوده و به کاربران این امکان را می دهد تا عملیات انبارداری را به صورت سیار انجام داده و در زمان دلخواه اطلاعات را به صورت آنلاین یا آفلاین منتقل کند.
به زبان ساده، مدیریت انبار (WMS) یک نرم افزار کاربردی است که به کنترل و مدیریت عملیات روزانه در یک انبار کمک می کند. سیستم مدیریت انبار (WMS) یا مکانیزاسیون انبار به یک کسب و کار، در مدیریت و بهره برداری از انبار یا مرکز توزیع، توانایی کنترل می دهد.
در سیستم مدیریت انبارداری محصولات را می توان بهینه سازی کرد. این یک فرآیند طولانی است و نیاز به مراحل مختلفی دارد، از جمله به دست آوردن محصولات از تامین کنندگان، حفظ سطح موجودی و حمل این محصولات به مشتریان؛ سازماندهی و پردازش اطلاعات مهم، به این فرایند منتهی می شود و در اغلب موارد، کسب و کار بزرگتر نیازهای توزیع پیچیده تر و سنگین تری دارد. یک WMS با کیفیت بالا، باید قادر به ادغام تدارکات باشد، که فرایندها را ساده تر کرده، کارایی را به حداکثر رسانیده و هزینه های غیر ضروری را حذف می کند.
سیستم قیمت گذاری انبار به این معنا است که برای یک کالا تعیین قیمت شود یا به صورت دستی یا به صورت خودکار . این قیمت گذاری از این حیث قابل اهمیت است که ما می توانیم قیمت خرید و فروش کالایمان را داشته باشیم واز این طریق حاشیه سودمان را بدست آوریم .این امر باعث می شود که قدرت مانور بیشتری روی قیمت فروش و جذب مشتری داشته و سودآوری بیشتری برای بنگاه داشته باشیم.
محاسبات مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان بخشی از هزینه های عملیاتی سازمان هاست که معمولا سهم قابل ملاحظه ای از هزینه های کل سازمان ها را تشکیل می دهد. این محاسبات چه در سازمان هاى بزرگ و چه در سازمان هاى کوچک، از پیچیدگی و حساسیت ویژه ای برخوردار است که دلایل متعددی برای آن وجود دارد؛ از جمله: تنوع و تاریخچه قوانین موجود در این حوزه، محاسبه معوقات گذشته، وجود پارامترهاى متعدد، ارتباط وسیع با سایر سیستم هاى منابع انسانی و مالی، لزوم ارائه گزارشات مختلف به سازمان های متعدد، تعداد زیاد کاربران سازمان و…
در سیستم حقوق و دستمزد بعلت تراکم و استمرار اطلاعات ، نحوه پردازش اطلاعات و اهمیت سرعت و صحت آن از اتوماسیون استفاده می شود.
اطلاعاتی نظیر نرخ ساعتی و یا روزانه حقوق و دستمزد که ممکن است برای مدت مدیدی تغییر نکند و همچنین برنامه های نظیر نحوه محاسبه کسورات مالیات و حق بیمه صندوق تأمین اجتماعی که در طول سال قوانین آن ثابت می باشد را بهتراست درحافظه کامپیوتر ذخیره نموده .
با استفاده از این اطلاعات می توان محاسباتی مانند حقوق و دستمزد ناخالص، کسورات، تعیین حقوق و دستمزد خالص و بروز در آوردن سابقه هر کارمند و کارگر رابه طور الکترونیکی انجام داد.
برخی از وظایف حسابدار سیستم حقوق و دستمزد شامل موارد زیر می باشد:
حسابداری ارزی اصطلاحی است که ارز مورد استفاده یک بنگاه را برای ثبت کلیه معاملات و صورت های مالی آنها تعریف می کند. ارز حسابداری می تواند متفاوت از پولی باشد که در آن شرکت محصولات خود را می فروشید.
برای شرکت ها یا سرمایه گذارانی که چندین ارز را اداره می کنند و مدام در حال معاملاتبین المللی هستند، تعامل نرخ ارز و تبدیل آنها می تواند بسیار کار پیچیده و سختی باشد.
با پیشرفت علم و تکنولوژی و رشد ارتباطات بین المللی و برون مرزی، نیاز به استفاده از نرم افزار حسابداری بین المللی و نرم افزار حسابداری ارزی در شرکت ها بسیار حس می شد. بر این اساس، مورد توجه قرار گرفتن سیستم حسابداری ارزی، امری عادی تلقی می شود. شرکت هایی که در بازارهای کوچکتر و یا در کشورهایی با ارزهایی بجر ارزهای بین المللی دلار، یورو و … فعالیت می کنند بیش از بقیه نیاز به این تبادلات ارزی دارند. در این حوزه ها به منظور ساده سازی صورت های مالی، مشاغلی که دارای نیازهای پیچیده مدیریت ارزی هستند، کلیه معاملات خود با استفاده از نرم افزارهای حسابداری ارزی به سادگی ثبت و بررسی می کنند.
نرم افزار حسابداری ارزی با توجه به نیاز مدیران و صاحبان شرکت هایی که با ارزهای مختلف مبادلات انجام می دهند، امکان ارزیابی واحد های مختلف ارزی را به مدیران می دهد و به آنان را در راستای حرکت به سوی اهداف و تبادلات ارزی یاری می دهند.
سیستم مدیریت منابع مالی متشکل از متدهایی است که چرخه ی مالی زندگی ما را تامین میکند و میتواند یک شمای کلی از وضعیت اقتصادی به ما دهد.به عبارت دیگر مدیریت منابع مالی کاربرد اصول اقتصادی مطرح در دنیا برای حل مسائل مختلف پیش رو است. یکی از اهداف مدیریت منابع مالی رساندن ارزش شرکت به بیشترین حد ممکن است و از آن جایی که مدیر مالی با مالکان و افرادی که جز فعالان بازار سرمایه اند در ارتباط هستند لازم است که برنامه مناسبی از سود و رشد شرکت داشته باشند. این سیستم منجر به گسترش شرکت مربوطه می گردد.باید توجه داشت که این گسترش ، افزایش قیمت سهام های سهامداران شرکت را در پی خواهد داشت. در هر تجارتی سرمایه از مهمترین بخش های آن بنگاه اقتصادی به حساب می آید و قاعدتا مدیریت آن جایگاه ویژه ایی خواهد داشت.
سیستم مدیریت منابع مالی به طور کلی به کارهایی مانند تهیه و کنترل مدیریت منابع مالی یه واحد اقتصادی می پردازد که از این اهداف مهم می توان به موارد زیر اشاره کرد:
نرم افزار مدیریت منابع انسانی نه تنها وظیفه مدیریت یکی از مهمترین دارایی های سازمان که پرسنل مجموعه هستند را عهده دارد، بلکه می بایست با نظارت بر فرآیندهای جذب و استخدام نیروهای جدید و ورودی و خروجی های سازمان، کیفیت نیروی انسانی را تضمین کند. از طرف دیگر بخشی از فرآیندهای حفظ و بهبود عملکرد پرسنل سازمان، مربوط به فرآیندهای ارزش یابی درون سازمانی است که منجر به بهبود عملکرد و توانایی های پرسنل سازمان می گردد. به این منظور نرم افزارهای ای آر پی باید بتوانند با تمرکز بر پرسنل و تیم های موجود در شرکت و با جستجوی مناسب به بهینه ترین شکل ممکن، منابع انسانی موجود در سازمان را به بخش های مختلف سازمان و پروژه ها تخصیص دهند.
این سیستم نرم افزاری علاوه بر پاسخگوی به نیاز های این حوزه از گزارشات داشبورد مدیریتی بهره مند می باشد که توان تجزیه و تحلیل اطلاعات را در اختیار مدیران حوزه منابع انسانی قرار می دهد .
همچنین از دیگر ویژگی های نرم افزار مدیریت منابع انسانی می توان به فرآیند محور بودن آن اشاره نمود . به این صورت که قابلیت تعریف و راه اندازی کلیه روال و فرآیندهای حوزه منابع انسانی جاری در هر سازمان همانند مرخصی ،ماموریت،وام و … در بستر کارتابل تحت وب سیستم در اختیار کلیه کارمندان سازمان قرار می گیرد.